Jak lidstvo dosáhlo nebes

Lidská touha létat sahá v podstatě do celé historie od prvních létajících draků přes vzducholodě po dnes nejvyužívanější způsob mezi kontinentální dopravy-letadla. Pokusy o letání na jakém-si kluzáku nalezneme již v jedenáctém století, konkrétně pokus benediktýnského mnicha Eilmera z Malmesbury, který na svém kluzáku uletěl 200m. Tento pokus však upadl v zapomění. První opravdové letadlo v 19. století po vynálezu zážehového motoru vymysleli bratří Wrightové. První let se uskutečnil až 14. prosince 1903, který ale nebyl uspěšný. První prototyp pojmenovaný flyer se ve vzduchu udržel pouze minutu. Tento model byl postupně modernizován, až v roce 1905 model flyer III letěl přelomových 39 minut. V roce 1909 francouzský kostruktér Louis Blériot přeletěl kanál la Manch ve svém typu XI, který se začal jako první masově vyrábět (800 kusů). Velký převrat ve vývoji letadel byly obje světové války. V první došlo k velkému vývoji bojových technologií letadel. Hvězdou tehdejší oblohy Manfred von Richthofen nazývaný rudý baron. Ještě před druhou větovou válkou bylo upuštěno do dvou a tříplošných dosavadně sloužících letadel letadel a nová letadla měla už pouze dvě křídla jako ta dnešní. Sice ve 2. válce absolutně dominovala vrtulová letadla, ovšem v německu již vznikl projekt nevystopovatelného bombardéru, který by byl poháněn raketovým motorem. Tento návrh inspiroval B-21 raider, který využívá armáda spojených států. V roce 1947 byla poprvé překročena rychlost zvuku pilotem Chuckem Yeagerem v experimentálním letadle Bell X-1. Největší letadlo které bylo kdy sestrojeno překvapivě není americké, ale pochází ještě ze sovětského svazu, tedy Antonov an225 (viz obrázek). Tento obr byl v roce 2022 zničen na ruskou armádou na Ukrajině.

Sdílet článek

Přečteno: x

Komentáře

Článek nemá zatím žádné komentáře.